Δελφοί, το νησάκι του GAP.

Το μπλέ, του ουρανού και της θάλασσας.  Συμβολισμός που παραπέμπει στο απέραντο αιώνιο, στο απροσπέλαστο, στο άρρητο του ατέρμονου.  Πιθανόν, ο “οξύθυμος” ζωγράφος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, ο Θεόδωρος Στάμος, έτσι αντιλήφθηκε, αισθάνθηκε, εμπνεύστηκε ότι το αιώνιο του Δελφικού ιδεώδες θα μπορούσε να απεικονιστεί.  Ακόμη και αν το εικαστικό θέμα παρέπεμπε σε νησάκι, μεγαλύτερες πιθανότητες έχουν οι ομορφιές του Ιονίου να τον είχαν επηρεάσει παρά το Αιγαίο, καθώς η Λευκάδα υπήρξε ο τόπος καταγωγής του καλλιτέχνη όπου έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του.  Ο Θεόδωρος Στάμος γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1922. Ελληνόπουλο δεύτερης γενιάς.  Η μάνα του καταγόταν απ’ τη Σπάρτη και ο πατέρας του απ’ τη Λευκάδα.

Το 1950 ο… Στάμος και 17 ομότεχνοί του Αμερικανοί μοντέρνοι ζωγράφοι, καταγγέλλουν με ανοιχτή επιστολή τους, που γίνεται πρωτοσέλιδο στους Νιου Γιορκ Τάιμς, τον Διευθυντή και τους κριτικούς τέχνης του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, που ετοίμαζαν έκθεση με τίτλο “Αμερικάνικη Τέχνη – Σήμερα”, ότι είναι ενάντια στην προβολή έργων μοντέρνας τέχνης που δεν κατανοούν, ότι είναι δεδηλωμένα αντίθετοι στην προχωρημένη τέχνη, με τα συντηρητικά τους αισθητικά κριτήρια.  Το αμερικανικό περιοδικό Λάιφ, αδράζοντας την ευκαιρία απ’ αυτή την επιστολή, αποκαλεί ένα χρόνο αργότερο ειρωνικά “οξύθυμους”, τα μέλη της λεγόμενης ομάδας της Πρωτοπορίας, που άτυπα ηγούνταν ο Στάμος, κάτι που έμεινε για αρκετά χρόνια μετά.

 

Advertisements